Anamur Haber Ajansı
HV
19 TEMMUZ Cuma 23:46

Sıcak çarpmalarına dikkat!

Uzmanlar, sıcak çarpmalarının sandığımızdan çok daha tehlikeli olabileceğinin altını çiziyor.

SAĞLIK
Giriş Tarihi : 05-06-2024 11:00
Sıcak çarpmalarına dikkat!

ANAMUR HABER AJANSI

Sıcak çarpması sonucu ölüm riski oldukça yüksek. İyileşen hastaların da gelecekte ciddi sağlık sorunları ile karşı karşıya kalma riski bulunuyor.

Gelin sıcak çarpmasının nedenlerine, başta beynimiz olmak üzere vücudumuza verebileceği zararlara, nasıl anlayabileceğimize ve neler yapabileceğimize daha detaylı bakalım.

Beynimiz vücudumuzun sıcaklığını koordine etmek ve düzenlemek için çok çalışıyor. Ancak artan sıcaklıklar ve nem, özellikle egzersiz sırasında bizi sıcak çarpmasına karşı giderek daha duyarlı hale getiriyor.

SICAK ÇARPMASINI VE SICAK SEBEPLİ HASTALANMAYI NASIL ANLARIZ?

Yüksek sıcaklıklar karşısında özellikle yaşlılar ve küçük çocuklar savunmasız olsa da aslında herkes ısıya bağlı bir hastalık geliştirme riskiyle karşı karşıya.

Isıya bağlı meydana gelebilecek hastalığın şiddeti, hafif ısı bitkinliğinden hayatı tehdit eden sıcak çarpmasına kadar değişebiliyor. Isıya bağlı bitkinlik daha yaygın görülüyor ve baş dönmesi, yorgunluk, mide bulantısı, baş ağrısı gibi semptomlar yaratabiliyor. Öte yandan ısıya bağlı bitkinlikte vücut sıcaklığında aşırı bir artış olmayabiliyor.

Sıcak çarpması ise tipik olarak 40 santigrat derecenin üzerinde bir çekirdek vücut sıcaklığına sahip olmak olarak tanımlanıyor. Bu da kafa karışıklığı, baş dönmesi ve bilinç kaybı dahil olmak üzere merkezi sinir sisteminde ciddi işlev bozukluklarına, çoklu organ hasarına ve daha fazlasına yol açabiliyor. Ancak Laitano, bireysel ısı toleransında önemli farklılıklar olabileceğini ve bu eşiğin altında da sıcak çarpması yaşayabilen insanlar olduğunu söyledi.

SICAK ÇARPMASI NASIL ÖNLENİR VE TEDAVİ EDİLİR?

Uzmanlar, ilk yapmanız gereken şeyin sıcağa alışmak ve susuz kalmamak için kendinize zaman tanımak olduğunu söylüyor. Stearns, “Sıcak bir ortamda yeni bir aktivite yapan herkes için ilk 10 ila 15 gün aşamalı uygulama çok önemlidir. Kademeli olarak yapılan aktivite ile vücudunuza uyum sağlaması için zaman tanımış oluyorsunuz” dedi ve şu bilgileri verdi:

“Açık havada tek başınıza egzersiz yapmayın, kendinizde ve başkalarında sıcak çarpması belirtilerini tanımayı öğrenin. Aşırı sıcak havalarda daha serin mekanlarda olmak korunmak için etkilidir. Klimalar ve elektrikli fanlar da yardımcı olur. Bunların olmadığı ortamlarda suyun serinletici etkisinden yardım alabilir, cildinizi ıslatarak serinleyebilirsiniz.

Kendinizi iyi hissetmiyorsanız, halsizseniz, kafanız karışmışsa veya tedirginseniz bunların hepsinin ‘tehlike işaretleri’ olduğunu bilin. Tökezleme, yere çökme veya hareketi koordine edememe de kendinizde ve çevrenizdeki kişilerde dikkat etmeniz gereken işaretlerdir.”

 

 

AdminAdmin

YORUMLAR